söndag, februari 05, 2006

Kortslutning

I några timmar var min dator igång med gott resultat.

När jag sedan anslöt min kamera till datorn, var det först lite knepigt att få in usb-kontakten. Tänkte då att det måste bero på damm i kontakten, varför jag lyfte upp kontakten och tänkte precis ansluta den till usb-porten nedanför, då jag såg något som såg ut som en låga genom någon av portarna eller hålen i datorn. Ungefär då ändrade fläkten hastighet och även om en dator inte bör kunna brinna, ännu mindre utan att det märks i övrigt, verkade det såpass läskigt att jag skyndade iväg och drog ur alla sladdar.

När det väl var klart, luktade det bränt från datorn.

Det var sedan inte helt lätt att ta reda på vad som hänt. Ingenstans i datorn fanns något som var synbart bränt/smält. Processorfläkten var ju en het(!) kandidat, på grund av sin tidigare installation och etanolrengöring. Den syntes dock oskadd, och även då vi lyft upp den från processorn, fanns där inga synliga skador.

Datorn startades sedan under noggrann uppsikt, och allt tycktes fungera som det skulle. Det var inte förrän jag skulle stoppa in kamera-usb-kontakten i datorn, som jag upptäckte att den var lite smält, även usb-porten jag först försökte stoppa in den i var smält på motsvarande sätt.

Tycks väl därav som att usb-porten på något sätt kortslutits och orsakat brand. Resten av datorn ser dock ut att ha klarat sig bra. Även musen som var ansluten till usb-porten intill lever. Dock jobbigt nu när jag inte vet om det var kameran eller något fel i datorn som orsakade kortslutningen.

Inga kommentarer: