måndag, augusti 27, 2007

Förberedelser

Idag har en mängd förberedelser gjorts inför Rysslandresa. Först ut var hämning av visumet på ryska ambassaden. Detta medförde en resa tur och retur till Stockholm, och förlöpte relativt smärtfritt. Visumet var av allt att döma korrekt. Dock var tidtabellen för Swebus omgjord, vilket gjorde att vi hade behövt vänta >1,5 h på nästa buss. Detta var naturligtvis lite väl drygt, varvid vi beslöt att ta tåget istället. Automaten vari tågbiljetter införskaffas gillade dock inte bankkort idag, så vi missade det först tilltänkta tåget när vi gick till en mer avlägsen automat. En extra väntan på hela 19 minuter orsakades av detta...

Andra saker som avklarades var aktivering av visakort (vilket inte gick på första försöket, då fel visakort medtagits till banken). Två gånger var vi alltså tvugna att vänta i ~1 h bankkö. Dessutom aktiverades telefonbanken eftersom killen i kassan tyckte att det var passande efter det första misslyckade visakortsaktiveringsförsöket då jag medelst telefonbanken skulle kunna beställa nytt visakort hemifrån. Denna aktiviering misslyckades dock även den på första försöket, eftersom andra bankärenden kom ivägen, samt då telefonen ockuperades under en lång tid av en mycket långsam kund.

På banken fick jag f.ö. också en ny bankdosa. Min gamla dosa har tappat fler och fler pixlar, och det är numera praktiskt taget omöjlig att tyda siffrorna på skärmen. Förvånande nog fick jag en ny dosa utan minsta krångel. Detta ska ses i skenet av att Swedbank - när jag gick till dem och frågade för några månader sedan - absolut inte kunde bistå med ett nytt batteri till dosan när det det förra hade lagt av. Detta batteri skulle istället införskaffas själv på Clas Ohlsson. Visserligen ingen stor kostnad för mig - men jag trodde de skulle kunna bistå med ett batteribyte med tanke på vad de borde tjäna på att spekulera med mina pengar.

Förutom detta erhöll jag en spruta mot Hepatit A för 420 kr på Uppsala vaccinationsbyrå samt växlade jag till mig 11 000 RUB på Forex. Så nu får ni hålla tummarna för att jag skulle drabbats av Hepatit A någon gång i livet utan vaccination, så att jag inte bara kastat pengarna i sjön...

Inga kommentarer: