tisdag, oktober 30, 2007

1000-rubelsedlar...

Stora sedlar gör ingen glad - ja, om de inte befinner sig på ett bankkonto då. De är värda mycket pengar, så du får inte tappa dem. Men du kan inte förvänta dig att kunna handla för dem, då säljaren kanske inte kan växla.

I Stockholm finns (... fanns?) det till och med anslag på bussarna om att chauffören inte tog emot 500-lappar. Och mycket riktigt, under den tiden jag åkte buss till och från skolan fick jag en dag se en dam som nekades att åka med bussen, då chauffören inte kunde växla.

Idag när jag åkte buss hem från universitetet och ville betala med en 1000-rubelsedel (värde cirka 273 kr) uppstod samma problem. Konduktören som går runt och tar betalat av de resande frågade om jag hade något mindre, men det hade jag ju inte. Hon tog inte emot sedeln. Vad jag då skulle göra var någon oklart: stiga av eller sitta kvar? Eftersom hon inte verkade göra något försök att visa mig av bussen satt jag helt enkelt, något förvirrad, kvar.

Damen som satt bredvid mig började rota i sin väska, och efter ett tag insåg jag att hon höll på att räkna fram 1000 rubel i 500- och 100-sedlar. Vi bytte pengar med varandra, och jag tackade så mycket. Slutligen kunda jag sålunda betala min bussbiljett på 14 rubel.

Eftersom varje sedel som är större än någon annan kan innebära växlingsproblem borde man nog inom varje land bara få trycka pengar i en enda valör. Håhå!

Inga kommentarer: