lördag, mars 01, 2008

Marsvinsutställning


För att göra det bästa möjliga av den allt för marsvinsfria tillvaron, dvs. göra den lite mindre marsvinsfri, besökte jag idag ytterligare en marsvinsutställning.

Utställningen ägde rum i Kirovfabrikens utställningskomplex, vid metron Kirovskij zavod. Inträdet var på 80 rubel. Lokalen var väldigt liten. Rummet kvadratiskt format, och burar stod på bord som var uppställda längs med de fyra väggarna. Utställarna satt bakom borden, och besökarna (mestadels yngre barn med tillhörande föräldrar...) fick gå runt i en cirkel (hrm... kvadrat) framför borden och titta på djuren. Förutom marsvin fanns där en mindre samling kaniner och gerbiler.

Själva bedömningen ägde tyvärr rum på ovanvåningen, dit jag som besökare inte hade tillträde. Jag ägnade därför tiden åt att gå runt och titta på marsvinen i burarna. Där fanns bl.a. en abyimport från Sverige, en blandad kompott långhår (kanadastammade, lockiga och diverse rödögda), ch-teddys, skinnys, baldwins, lunkarya, samt diverse korthår och satins.

Mest intressant var det kanske med baldwins, vilka jag aldrig sett live tidigare. De är kontroversiella i Sverige, eftersom de anses ha hälsoproblem och sakna thymus. De är till skillnad från Skinnys helt nakna, och det finns enbart ett ytterst litet antal sådana i Norden. Dessa var unga, och såg iaf ut som skinnys brukar se ut, fast utan päls på nosen.

En utställare som jag lite av en slump pratat med tidigare kom fram och undrade om jag kände till några svenska domare. Jag gör jag förstås. Så möjligen möjligen kan jag hjälpa dem att hitta någon svensk domare till kommande utställning, återstår väl att se om det är någon som kan och vill åka till Ryssland. Enligt de jag pratade med var det svårt att hitta domare som ville åka dit. Själv skulle det vara prioritet nummer ett om jag vore rasdomare... ;-)

Inga kommentarer: