tisdag, mars 04, 2008

Presidentval och sånt där


I söndags, den 2 mars var det presidentval här. Jag har dock fått en känsla av att det inte riktigt är någon som bryr sig om det, varken här eller i Sverige. Mediebevakningen i Sverige har varit mycket mer sparsam än inför dumavalet i december, och förutom affischerna och anslagen här och där på stan som talar om just det faktum att det är val, så har valkampanjen knappt märkts över huvud taget...

Nu tittar jag visserligen inte på TV, så där har jag ju missat en viktig kanal, men förutom en gigantisk affisch med Putin och Medvedev hängande vid Nevskij Prospekt, en flyer+en tidning jag fått från kommunisterna och en tidning från liberaldemokraterna har jag inte sett någonting alls. Ingenting. Vilket är en ganska stor kontrast gentemot dumavalet, där valmaterialet fullkomligen vällde fram vartän man begav sig. Visserligen har väl folk säkert annat för sig än att stå och frysa i snö-slask, men lite märkligt känns det ändå, att de som står bakom Medvedev som väntas vinna stort, inte gör någon som helst ansats att kampanja för honom.

Nåja, även om nu ingen är sådär jätteintresserad av att kampanja för att få röster märks det ju att det är någon som vill att många ska rösta. Sedan kanske tre veckor tillbaka har entrén och trappuppgången där jag bor varit överröst med pilar till vallokal 134. En vallokal som ligger på våning 2 i mitt hus. I lördags var det även högtalarutrop i huset om valet. Antar att de som vill rösta måste kvittera ut röstkort i förväg eller liknande och att det var en påminnelse om detta.

Mer påminnelser kunde man dagen innan få av några personer som stod i en bil vid Primorskaja-metron och delade ut pins med texten ”Jag ska rösta den 2 mars” och små tygband i ryska flaggans färger tillsammans med en valupplaga av någon lokaltidning. Musik strömmade ut bilens högtalare, och ett par meters kö hade bildats från bilen.

Själva valdagen tillbringade jag med att åka ut till Udelnaja i hopp om att på marknaden där hitta några fina böcker att köpa och släpa med hem, när jag åker en sväng till Sverige om drygt en vecka. Letandet gick inte jättebra, de böcker jag hittade av författare jag känner till var mestadels i ett skick som inte gör sig i en bokhylla. Men när jag för fem rubel köpte två gamla tidningar med fina framsidor bar försäljaren faktiskt en likadan ”jag ska rösta”-knapp som jag hade fått på fredagen.

Tillbaka på studentboende kom framåt kvällen nya påminnelser genom högtalarna, och någon dam kom även in i vår kombinerade kök-hall och frågade om folk hade röstat än. Vilket de hade gjort.

Resultatet blev ju inte helt oväntat det heller: 70,28 % för Medvedev (sittande administrationens/Putins/Enade Rysslands kandidat), 17,72 % för Zjuganov (kommunisterna), 9,35 % för Zjirinovskij (liberaldemokraterna) och 1,29 % för Bogdanov. Det kanske t o m är lite fler röster för Zjuganov än vad som var väntat enligt opinionsundersökningarna annars inget direkt överraskande.

Inga kommentarer: