onsdag, september 05, 2007

Att komma för sent...

Trodde att jag skulle vara saker pa att hinna fram till rysktestet som jag skulle gora idag klockan 10:00 om jag akte fran campus vid 8:00. Men nejda. Akte t.o.m. i praktiken ivag strax innan 8 men kom andra inte fram forren 10:15, varvid damen vanligt men bestamt upplyste mig om att jag skulle varit dar klockan 10:00. Fick en ny tid om en vecka.

Ingen katastrof skedd alltsa, men studierna kan omojligt borja innan tidigast nastnasta vecka. Kommer alltsa gora testet nasta onsdag (da ska jag se till att aka in till St Petersburg senast 7), hamta resultatet pa fredag och sedan ga och lamna det till administrationen. Sedan far jag formodligen koa en eller ett par timmar pa nagot spannande stalle innan jag far veta nagonting...

Idag har jag hangt omkring med den andra studenten fran Uppsala universitet, som jag ocksa har kommit att dela rum med sedan igar. Har salunda inte hela rummet for mig sjalv lange, men det ar val kanske overkomligt.

Efter att hon ocksa bokade en tid for rysktest har vi traskat omkring litegrann, och jag har fatt vissa mojligheter att flasha med mina kunskaper i St Petersburgsgeografi. Det ar dock markligt, for hon verkar mer intresserad av kyrkor och konst an krigsmonument och revolutionsminnen.

Igar promenerade jag omkring i ungefar tva timmar utanfor campuset. Forutom universitetsbyggnaderna i beige-gra betong finns dar trasiga sondervuxna asfaltvagar, grusvagar och sma slitna villor och gamla plathus. Gar man ganska lange langs den stora vagen kommer man dock till jarnvagsstationen, invid vilken det finns en stor mataffar, i stil med svenska mataffarer. Inforskaffade dar ris, choklad, jos och mandariner.

Inga kommentarer: