lördag, september 22, 2007

Studier

Fick sa antligen borja med mina lektioner i tisdags och har darmed hunnit ha hela 4 dagars lektioner nu. Det ar valdigt generost med lektionstid har: 3 h lektionstid (rast bortraknad) per dag, vilket motsvarar 4 h studier per dag i Sverige (4x45 min = 3 h).

Med det svenska sattet att rakna lektionstid blir det salunda 20 h lararledda studier per vecka. Att jamfora med i snitt ungefar 6 h sprakstudier per vecka i Sverige dar det inte heller finns nagon begransning i gruppstorlek (har galler max 12 elever per grupp). Kanske vore det intressant att ta reda pa vad som gor att Ryssland kan unna sig detta men inte Sverige.

Studierna ar sedan uppdelade i en mangd mindre delar: samtal, tidningstexter, rysk litteratur, affarsryska, brev, grammatik, ryska filmer, "svara ord" och ytterligare en del som jag inte kommer pa just nu. Men eftersom all undervisning ar pa ryska sa blir ju det ryska spraket alltid narvarande oavsett delkurs.

Lararna ar lite olika, jag kommer ha fyra olika larare, och jag har redan traffat dem alla. Tre av dem forefaller okej, medan en av dem i mitt tycke talade lite val fort och med lite val manga for mig okanda ord. Kanske kommer det bli battre senare, for jag tror inte jag var ensam i min grupp om att forsta valdigt lite av vad han sa.

Min grupp bestar just nu av mig, tre fran Korea, en fran Kina, tre fran Finland, en fran Tyskland och tva fran Taiwan. Det ar kommunikationsmassigt ganska lyxigt for min del, eftersom tva av finnarna kan prata nagorlunda bra pa svenska. De ar dock inte finlandssvenskar, men som jag forstod det har de bott pa vastkusten bland manga svensktalande, och talar darfor klart battre svenska an det finska genomsnittet. Annars tror jag att det oftast ar manniskor fran de ostra delarna av Finland, dar invanarna - vad jag forstatt - ofta redan kan en del ryska, som studerar har.

Inga kommentarer: