onsdag, november 21, 2007

Gratis är gott

Jodå. Det var faktiskt gott. En bit vardera av två sorters sallad (grekisk och avocado-) och en pirog med potatis- och svampfyllning. Svampen var väl så att säga ett misstag. Jag uppfattade det mer som att de hade piroger med potatis och piroger med svamp, men de menade väl förstås att de innehöll både och. Till det en kopp te. 172 rubel, varav jag betalade 2 (lyckades inte motstå att sträcka fram 2 rubel andra gången hon i kassan frågade...). Resten torde betalas indirekt av Uppsala universitet, även om det förmodligen innebär att dess representant i St Petersburg får lite mindre att leva för.

Det enda som var jobbigt var naturligtvis att välja, ehuru jag inte alls tycker om att behöva välja mat och inte heller är speciellt snabb på att välja när jag kommer till ett nytt ställe. Men jag härmade litegrann K med sallad, och lade sedan till en pirog för att göra lite mer mat av det hela, och te för att ha något att dricka.

Sedan smidde vi väl förmodligen ondskefulla planer för hur vi ska ta över universitetet och få stanna där ytterligare ett halvår. Eller något ditåt.

Sedan gick jag på lektion, där vi läste en artikel om en välgörenhetsbal i Pusjkins namn. Efter detta utnyttjades det något varmare vädret till att promenera hem. Fick en tidning och ett flygblad av Enat Ryssland och en tidning av Rättvist Ryssland. Såg även ytterligare två samlingar av utdelare för Enat Ryssland, men jag ville inte avbryta deras konverserande med att be om flygblad/tidning.

Inga kommentarer: