lördag, november 17, 2007

Marsvinsutställning

En marsvinsutställning besökte jag idag i St Petersburg. Inte ofta man har sådana på promenadavstånd från där man bor, men så var det alltså denna gång.

Utställningen hölls i samband med en mässa för husdjurstillbehör, och det kostade 80 rubel att gå in. Överkomligt. Förutom marsvinen fanns där idag utställning för kaniner, illrar, chinchillor och katter.

Av allt att döma ordnade två olika föreningar marsvinsutställning samtidigt, men i olika rum. I ena rummet dömde en domare från Moskva, och i andra rummet två engelsmän. Engelsmännen talade engelska, långsamt och tydligt, och med varsin person brevid sig som tolkade. Trots detta var det inte helt enkelt att uppfatta vad som sades, då bedömningen skedde bakom en avspärrning och endast domaren, tolken och djurets ägare gick in bakom denna. De som väntade på bedömning stod bakom avspärrningen med djuret i famnen. Bedömningen skedde med poäng, liksom i Sverige, men inom ett annat poängintervall. 96 poäng hörde jag att något marsvin fick. Klippta långhår ställdes ut tillsammans med oklippta, och de lockiga långhåren visades upp i stort sätt okammade, för att maximera lockigheten.

Den goldenfärgade texel som jag tror blev BIR såg riktigt trevlig ut, liksom den chocolate/golden-färgade texel som kom precis därefter i placeringen. Annars fanns där en hel drös med american crested med full crest och vacker typ. Färg är inte min starka sida att bedöma, men jag tyckte de såg fina ut.

Jag skulle tro att alla raser som är godkända i Sverige fanns representerade på utställningen, inklusive lunkarya ("den enda svenska marsvinsrasen") och skinny. De marsvin som var till salu med utsatt pris var med svenska mått ganska dyra, 400 kr för en coronet- eller sheltiehane. Förmodligen härstammande från importer.

Se samling av bilder från utställningen/mässan här.

Inga kommentarer: