söndag, november 25, 2007

Orolig demonstration i St Petersburg

Idag var det en demonstration i St Petersburg (DN, SVD), arrangerad av Ett annat Ryssland tillsammans med bl.a. lokala Jabloko. Det hela var St Petersburgs motsvarighet till demonstrationen i Moskva igår (DN, SVD).


Även om jag inte lyckats bli säker på vare sig samlingsplats eller samlingstid begav jag mig ut ganska tidigt för att leta rätt på demonstrationen. Utrustad med kamera, guidebok över St Petersburg, svensk-rysk ordbok och stadskarta i någon slags hopp om att i värsta fall kunna framstå som en nyfiken turist.

När bussen åkte förbi Palatstorget (torget framför Vinsterpalatset) blev det ju åtminstone ganska klart var demonstranterna inte skulle samlas. Där var nämligen totalt avspärrat med bussar, bilar, kravallstaket och poliser. Då, cirka 11:30, ungefär en halvtimme innan planerad samlingstid. Jag gick av en bit in på Neskij Prospekt och kunde konstatera att alla gator som löper mot Palatstorget från Nevskij Prospekt var lika avspärrade de.

Det tar ett tag för mig att inse hur folk börjar samlas vid sidan av Vinterpalatset, då de helt saknas banderoller, plakat, flygblad, slagord eller något annat som jag förknippar med demonstrationer.

Jag står på andra sidan gatan, knäpper några foton och filmar litegrann. Först bland några enstaka personer med kameror, förmodade journalister och liknande, med efter ett tag tillsammans med ganska många (50-100 personer...). På andra sidan har det nu samlats en stor grupp demonstranter, förmodligen runt 1000, de många poliserna oräknade. Någon slags megafonrop, förmodligen från polisen, hörs i bakgrunden, men ljudet är så otydligt att jag inte kan urskilja ett endaste ord.


Poliserna är till synes hur många som helst, och sprider ut sig runtomkring demonstranterna. Det blir oroligt när en grupp kravallpoliser springer in i folkmassan och sedan släpar iväg en person in i en buss. Kanske någon viktig person, att döma av hur alla med en kamera tillgänglig försöker filma det hela.

Plötsligt puttas jag till av att en grupp yngre personer kommer tågande på min sida av gatan och ropar "Это наш город!" ("Detta är vår stad", ehm, va...?). Jag rör mig snabbt åt sidan in mot husväggen för att inte hamna mitt bland dem. Strax därefter kommer de springande tillbaka ropande "Россия без Путина!" ("Ett Ryssland utan Putin"). Kravallpoliser kommer bakom dem och jag blir ganska ofrivilligt tvungen att sluta upp i folkströmmen som nu rör sig mot vattnet.

Plötsligt befinner jag mig alltså inte helt avsiktligt mitt bland demonstranterna som har drivits ned mot Neva och bron till Vasilijön. En grupp kravallpoliser rycker återigen in i folkmassan, och jag flyttar mig snabbt åt sidan. En äldre man blir omkullsprungen då han inte är tillräckligt snabb på att flytta sig.

Eftersom att min plan var att fotografera demonstrationen - inte att delta i den - försöker jag se mig omkring efter utvägar. Det är i princip bara en enda gata som är någorlunda fri, och jag svänger in på den (längs Nevas strand, i riktning mot Isakskatedralen). Går iväg omkring hundra meter går över till andra sidan gatan. Står och tittar på spektaklet en stund.

Folk står i princip samlade i en klunga vid bron. Några gånger springer polisen in i folksamlingen och släpar med sig någon därifrån. Ibland springer de efter någon, men vänder efter ett tag när de inte kommer ifatt. Förmodligen går de mot folk enbart för att skrämmas också, som när de i rask takt börjar gå mot mig och de andra kanske tio personerna som befinner sig på samma gata. Personerna runt omkring mig börjar springa sin väg, och jag har inte mycket val annat än att följa efter. Poliserna vänder dock efter kanske 25 meter, kanske nöjda med att ha skrämt iväg några en bit.

Det var inte en speciellt våldsam demonstration av vad jag såg. Polisen i Sverige skulle mycket väl kunna använda mer våld för att skingra en oönskad "olaglig" demonstration.
Det märkliga tycker jag att man inte kan unna en liten - i stort sätt betydelselös - grupp människor att demonstrera mot den sittande presidenten. Putins parti kommer ändå få 70-80 % av platserna i duman. Det kommer inte några demonstrationer ändra på. Det fanns ju inget hotfullt med demonstrationen, inga olika politiska grupperingar som riskerar att stöta ihop, bara ett oense gäng som ville marschera mot Putin.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra rapport från platsen. Det här vill jag väldigt gärna ha med i Rysk mosaik! Säg bara jag så lägger jag till din blogg.

sus sa...

Uj, kul att du tyckte det var bra. Visst är jag gärna med i Rysk mosaik, tack för erbjudandet! Är det okej om jag taggar de meddelanden som ska visas där som "mosaik"? Så kan jag sortera bort sådant som är mer privat och mindre Ryssland.

Anonym sa...

Bra bilder, titta tillsammas med fontanka.ru så blir det en helhet. Svensk media betydligt mer dramatisk än den oberoende, ryska såsom ovan nämnda Andrej Konstantinovs källa eller andra. Och det är ju klart, svenska journalister sitter ju i Moskva.
Nemtsov lär ha druckit te med polisen innan han gick med övriga SPS-ledning för att signera sin bok på en bokhandel. Demonstrationen ville förlama innerstan, precis som 3 mars. Svårt att beskylla myndigheterna för att ingripa mot den om man sett trafiken och kommersen på Nevsky. Men våldet är ett övervåld, dessvärre vanligt i det kolletiva, ryska medvetandet Men förra gången försvarade guvernör Matvijenko insatserna med just lokala ordningsföreskrifter och jämförde med kravallerna i Paris. Vi får väl se om guvernör Matvijenko försvarar sig med andra argument denna gång.

S:t Petersburgsbo.

Anonym sa...

hej! tack for rapporte fran plats, vad toppen, jatteintressant att lasa!

Anonym sa...

Jag lägger till din blogg. Säg till när du har taggat det du vill ha med bara! Det här inlägget hör väl dit?

Anonym sa...

nu ser jag att du redan taggat. toppen!