fredag, november 16, 2007

Visum- och språkproblem

Idag skulle jag gå till visumavdelningen på universitetet, för att hämta ut mitt nya visum. För första gången var där ingen kö, och jag kunde alltså gå in omedelbart, utan att köa en endast timme. Men säg den glädje som varar för evigt. Damen på visumavdelningen kunde inte finna mitt visum och förklarade att jag inte var den endast som drabbats av att visumet inte var klart ännu. Och det förefaller ju sant, enligt DN. Jag ska alltså återkomma på tisdag. Då skulle de kanske ha visumet. Eller på fredag. Jag kunde ringa på tisdag också, men det tror jag inte att jag vill med tanke på min (o)kunskap i det ryska språket.

Inte heller språkproblem är jag ensam om att ha. DN använder ganska stört oexakta formuleringar:
Väst har tidigare beklagat att antalet tillåtna valobservatörer har minskats drastiskt
Det är knappast direkt uppenbart vem denna herr Väst är, ehuru det inte existerar något land Väst och sålunda inte heller någon regering som representerar detta land och kan uttala sig för dess räkning.

I övrigt verkar jag ju gått miste om något, som hittils bara har fått två tidningar och ett flyblad från Enat Ryssland, ett flygblad och fyra kalendrar av Rättvist Ryssland och en tidning från Kprf. Vem skulle inte vilja ha vodka, en ryggsäck eller handskar av självaste Putins parti?! Antar att jag får anstränga mig mer för att söka upp valpropagandautdelarna.

Får väl också hoppas på mer lycka än i Sverige, där ja-till-Euron-anhängarna som delade ut gratis vodka (och surströmming) inför folkomröstningen aldrig kom sig för att bjuda mig och min kamrat (eller jo, de erbjöd oss surströmming, men sådant är knappast normalt att äta). Vilket nog var väldigt tur för dem, eftersom jag, då varande under 20 år, nog tagit alla chanser jag fått att polisanmäla dem.

Att se utdelning av lite gratisprylar med partilogga eller bjudande på något ät- eller drickbart som någon slags hot mot demokratin är däremot kanske lite löjligt.

Inga kommentarer: